Rozwój psychiczny podczas treningów Krav Maga
5 listopada 2018

Samoobrona dzieci

 

Bezpieczeństwo dzieci zawsze stawiamy na pierwszym miejscu od wyboru przedszkola poprzez odpowiednią szkołę, na dodatkowych zajęciach językowych kończąc. Troszcząc się o ich ochronę staramy się zapewnić im jak najlepszą opiekę. Jednak często zapominamy, że otaczając dziecko takim kloszem bez niebezpieczeństw, pozbawiamy go naturalnego zmysłu wyczucia zagrożenia. Należy pamiętać, że nie zawsze będziemy w stanie być przy dziecku i je ochronić. Zadbajmy więc o ty by w chwili zagrożenia nasza pociecha umiała sama efektywnie wybawić się z opresji lub po prostu uniknąć jej poprzez odpowiednią obserwacje otoczenia.

Przyjrzyjmy się tak naturalnemu odruchowi jakim jest zawstydzenie. Spotykając dawną znajomą w trakcie spaceru z dzieckiem oczekujemy od niego by ładnie się przywitało i z radością odpowiedziało na parę podstawowych pytań typu, ile masz lat, niestety zamiast śpiewnej odpowiedzi widzimy strach w oczach, spuszczony wzrok i ucieczka za plecy rodzica. Chcąc zatuszować zachowanie pociechy zachęcamy, aby jednak przywitała się z panią, bo przecież nie ma się czego wstydzić czy bać. Jednak czy reakcja naszego dziecka była nieodpowiednia? Była jak najbardziej poprawna, dajmy dziecku czas, aby samo oswoiło się z nową osobą, aby własną drogą kalkulacji uznało nieznajomego za kogoś, kto nie zrobi mu krzywdy. A na jakiej podstawie dokona tego osądu? Widząc, że rodzic uśmiecha się w trakcie rozmowy, jest rozluźniony i wesoły, podopieczny sam stwierdzi, że rzeczywiście nie ma się czego obawiać i po paru chwilach sam wtrąci się w rozmowę chwaląc się nową zabawką. Tak zwyczajna sytuacja uczy dziecko, że jedynym nieznajomym, którego nie trzeba się bać to osoba zaaprobowana przez opiekuna.

Dzieci posiadają czystość w ocenie sytuacji nie mają na względzie manier i używają podstawowych instynktów, o których nam dorosłym często należy przypominać. Posiadają naturalną broń, a moim zadaniem jest jedynie nauczyć je zawracania uwagi na niecodzienne zachowania.

Jednym z elementów kursu dla dzieci jest nauka numerów alarmowych oraz do bliskich. Dzieci również uczą się jak poprawnie przekazać informacje służbom ratunkowym, czy jak poradzić sobie z utratą przytomności przez opiekuna. Co więcej mali kursanci uczą się postaw moralnych, szacunku wobec starszych i logicznego, sprawnego myślenia. Te wszystkie elementy połączone z ruchem i zabawą stanowią podstawę do odpowiedniego rozwoju dziecka. Umysły najmłodszych chłoną informacje w niesamowitym tempie, dlatego należy z tego korzystać.